تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

گر کسی همتاش باشد هم وصی الله بُوَد...

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۵۷ ب.ظ

السلام ای سایه ات خورشید ربّ العالمین/ آسمانِ عزّ و تمکین، آفتاب داد و دین

 مفتی هر چار دفتر، خواجه هر هشت خلد/ داور هر شش جهت اعظم امیرالمؤمنین

 عالِمِ علمِ سَلُونی، شهسوار لَوْ کشِف/ ناصر حق، نفس پیغمبر امام المتّقین

 صورت معنای فطرت، باعث ایجاد خلق/ اصل نسل آلِ آدم، نفس خیرالمرسلین

 صاحب یوفُونَ بِالنَّذر، آفتاب اِنّما/ قرّةُ العین لَعَمرِک، نازش روح الامین

 در جهان از راه حشمت چون جهانی در جهان/ در زمین از روی رفعت آسمانی بر زمین

 نقش بند کاف و نون از روز فطرت تا کنون/ ناکشیده چون مه رخسار تو نقش مبین...

 مثل تو ناورده ایزد در همه حالی محال/ ور بود ممکن نه الاّ رَحْمَة للعالمین

 آن که مداحش خدا همدم رسول الله بود

 گر کسی همتاش باشد هم رسول الله بود

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چند بیت هفت بند به خط استاد فتحعلی نجابت شیرازی

روز ولادت پر خیر و برکت حضرت زهرای مرضیه(صلی الله علیها و آلها) و روز مادر و زن بر فرزند حضرت زهرا امام زمان ما حضرت بقیة الله(عجل الله فرجه و علیه صلوات الله) و بر همۀ شیعیان جهان مبارک باد.

از نگاه شیعه، حضرت علی(علیه و آله السلام) از همۀ خلایق و از جمله از تمامی پیامبران مقام و منزلتی برتر دارد سوای ختم رسل حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ در باب مقام و منزلت حضرت زهرای اطهر نیز، اگر چه مطالبی در باب مقایسۀ مقام حضرت ایشان با سایر ائمه(علیهم السلام) وارد گشته، که فعلا کاری با آن بحث نداریم، اما این روشن است که حضرت زهرا مقامی بس بلند را حائز است که از مقام تمامی انبیای الهی-به غیر از حضرت محمد مصطفی(ص)- برتر است و بلکه کسب رتبۀ انبیای الهی به سبب پذیرش ولایت حضرت علی(ع) و شناخت حضرت زهرا(س) بوده است.
ائمه، نور واحدند و حضرت زهرا نیز با ائمه از جهات عدیده، وحدت نوریه را داراست ولی غلو در این باب این است که بگوییم به استناد برخی امور، مثل حدیث لولاک، مقام حضرت از مقام باب مکرم و شوی محترمشان والاتر است. چنانکه استناد به حدیث حجت بودن حضرت زهرا بر ائمۀ اطهار، برای برتری حضرت، نادرست است و شیوع آن در برخی جاها، مثل اذان؛ به تعبیر استاد ما شیخ عبدالله جوادی آملی، خلط تکوین با تشریع است. شئون و مرتبۀ هر چیز و هر شخص در جای خود باید محفوظ بماند و برداشت های ذوقی و احساسی و تعصبی در این زمینه ها ناکارآمد و غلط انداز است. از سوی دیگر دیدگاه برخی افراد از طیف فکری سید حسین مدرسی یزدی و برخی روحانیون اصلاح طلب و معتدل و مثلا مصلح و بعضا ملحد که یک گونه کوتاه نگری نسبت به منزلت معصومان است هم اشتباه است. دیدگاه های اهل سنت و به ویژه وهابیت هم در این باب که فقط خواندن و خندیدن دارد، و من لم یجعل الله له نورا فکلاهه فی پس معرکه و نفرین الله علیه.
خلاصه مقام حضرت را جز پدر بزرگوار ایشان و ائمۀ اطهار، کسی و لو پیغمبری اولوالعزم باشد نمی شناسد و تلاش دراین راه آب در هاون کوفتن است و گویا بهتر آن که انسان همین دورنمای مبهم و شگفت و متحیرانه را داشته باشد.
تشکر مجدد روز ولادت، و به امید درک زمان ظهور، و همکاری و مشارکت در ساخت بارگاه و ضریح و مزار حضرت فاطمۀ زهرا(سلام الله علیها).

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۱
... نجفی

نظرات  (۳)

سلام
عید شما مبارک
این مسئله را (بالاتر بودن مقام حضرت فاطمه از پدر و همسرشون) برای حدیث کساء هم شنیدم به خاطر "هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها"
اما به قول شما احتمالا هدف نشان دادم مقام حضرت بوده و...
ممنون

پاسخ:
سلام. تشکر. متقابلا.
سپاس به خاطر صرف وقت و خواندن این مطالب الکی!
احادیث متعددی در مجامع حدیثی مثل کافی مرحوم کلینی تهرانی در باب تعیین منزلت معصومان هست. حدیث کسا و تعبیراتی چون تقدیم نام مبارک حضرت که اصلا دلالتی بر برتری ندارد. حالا خیلی مسئلۀ ضروری یی نیست. اصل شیعه بودن است ولی چون شیعه دارای مراتب است و رتبه های بالای شیعه بودن را به معرفت می دهند، بحث پیرامون درجه بندی منزلت و مقام و نیز شناخت شئون معصومان، به درد همان مراتب بالا می آید و الا حتی برخی مقامات متوسط ائمه را برای خیلی شیعه ها گفتن، موجب انکار می شود و در احادیث از این مسئله نهی شده ایم و فرموده اند در گفتن ها توجه به نردبان شناخت و درجه بندی معرفت افراد -حتی شیعه ها- داشته باشید.
با این حساب من اصلا نباید این مطلب را می نوشتم چون ممکن است بحث به جاهای دیگر بکشد و برای من ضرر داشته باشد و همین اعتقاد کلی من خدشه بردارد.
۱۲ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۵۳ آب‌گینه موسوی
تبریکِ مجدّد.
بله!
 سپاس و استفاده کردم.

اِن‌شاءللّه. :((
پاسخ:
...
مطالب الکی!!
من ازین وبلاگ اگر چیزی یاد نگیرم (که قطعا به خاطر کم سوادی خودم هست)شکستن نفس وفروتنی را یاد خواهم گرفت ...
پاسخ:
جدی؟! :)))
تشکر از حسن ظن (کاذب) شما.
اما این نظر را جدی نمی بینم. چون بیتی است با دو مصرع شکسته و غیر کامل.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">