تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

نه اندیشه از کس، نه حاجت به هیچ

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۲۶ ب.ظ

http://irentekhabat.ir/Image/Mostabser/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85%DB%8C%20%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C.jpg

به رغم روحانیت ستیزی مستمری که در دو قرن اخیر جریان داشته و دارد، ولی علمای راستین شیعه از افتخارات تمام طول تاریخ تشیع و همۀ شیعیان به شمار می روند و به شهر و کشور خاصی محدود نمی شوند. یکی از تیره های روحانیون که معمولا مورد کم اعتنایی واقع می شوند، علمای لر هستند. در میان این تیره، بعضا علمای بروجرد کمی معروف تر هستند ولی در مجموع علمایی مظلوم به شمار می روند. منطقۀ دلفان لرستان سابقه ای کهن در تشیع دارد و خاندان کاظمی موموندی از مشهورترین خاندان های این منطقه اند.
امروز که 1395/5/5 است دقیقا برابر بیستمین سال شمسی ارتحال علامۀ کبیر مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا کاظمی(متوفای 5-5-1375 ش) است. وی با اینکه از علمای کرمانشاه شمرده می شد، ولی از همان خاندان کاظمی دلفان است. مدفن وی در کرمانشاه است و من یک دهۀ محرم در مسجد ایشان منبر رفته ام و با اینکه شامۀ استشمام معنویت ام زیر صفر است، ولی عطر خوش آرام بخش مسجد ایشان هر گاه که به یاد آن مسجد می افتم، روح نوازی می کند نامرد!
این فقیه مجاهد و انقلابی از نمایندگان خبرگان کرمانشاه بود. برادرشان مرحوم شیخ فرج الله کاظمی نیز از فقهای بزرگ و مجاهدان کبیر بود. فرزند مرحوم شیخ فرج الله هم شیخ علی کاظمی بود که سال قبل در تهران درگذشت. از این خاندان علمای دیگری هم برخاسته اند که مجال ذکرشان نیست. رحمة الله علیهم و علی الشیعة الابرار من الاحیاء و من ارتحل الی دار القرار. در ادامۀ مطلب به نقل از وبلاگ علمای کرمانشاه، شرح حال مختصری از ایشان آمده است.


فقیه مبارز و عالم مجاهد مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ محمد رضا کاظمی کرمانشاهی(ره) در سال 1326ق برابر با 1285ش در منطقه دلفان استان لرستان دیده به جهان مادی گشود. در کودکی پدرش را از دست داد و تحت حضانت اخوی بزرگ‏ترش عالم ربانی مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ فرج الله کاظمی کرمانشاهی قرار گرفت .در اوان جوانی پس از پشت سر نهادن مقدمات علوم حوزوی، در سال 1337ق برابر با 1297ش راهی عتبات عالیات شد.ایشان در شهر های کربلا و نجف به فراگیری دانش های دینی پرداخت و
پس از چند سال به محضر بزرگان و فقیهان آن مکان های مقدس شتافت و از آنها بهره های فراوان برد.در سال 1350ق برابر با1310ش به ایران بازگشت و پس از توقفی چهار ساله در زادگاه خویش در بین عشایر لرستان به تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت و در سال 1354ق برابر با 1315ش به شهر مقدس قم هجرت نمود و به مدت شش سال از دریای ژرف استادان بنام ان دیار مقدس گهرهای علم و کمال صید نمود.

استادان:

برخی از استادان جناب شیخ محمد رضا کاظمی عبارتند از:

1.آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(ره) متوفای 1365ق

2.آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) متوفای 1355ق

3.آیت الله العظمی سید محمد تقی خوانساری(ره)

4.آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر(ره) متوفای1373ق

5.آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی(ره) متوفای1414ق

6.آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) متوفای 1411ق

7.آیت الله شیخ غلامحسین دارابی شیرازی(ره)

8.آیت الله شیخ محمد رشتی(ره)

هجرت به کرمانشاه

آیت الله کاظمی در سال 1360ق برابر با 1320ش برای انجام رسالت الهی خویش به کرمانشاه هجرت نمود و در آن دیار رحل اقامت گزید.آن بزرگوار در کرمانشاه و شهر های اطراف آن به ارشاد ، اقامه جماعت،تدریس علوم دینی و تربیت طلاب و فضلاء و خدمات فرهنگی مانند بنای مساجد و موسسات خیریه پرداخت و بواسطه همین خدمات ارزشمند در میان اقشار مختلف مردم کرمانشاه دارای محبوبیتی بسیار بودند. در حقیقت آیت الله محمد رضا کاظمی در ایجاد و رشد فرهنگ مذهبی استان های کرمانشاه و لرستان نقشی اساسی ایفا نمود.

مرحوم آیت الله العظمی کاظمی و انقلاب اسلامی

فقید سعید در پیشبرد نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در غرب کشور سهم بزرگی داشت و با تشویق مردم به راهپیمایی و همبستگی مردم با رهبر کبیر انقلاب فعالیت های خود را آغاز کرد. حضور مستمر در تظاهرات ها علیه رژیم فاسد پهلوی و انتشار اعلامیه های مختلف در تایید امام راحل و نهضت اسلامی و افشا نمودن باطن کثیف شاه و عمال او و حضور پر رنگ ایشان در کنار سایر علماء ، گوشه هایی از فعالیت های انقلابی آن مرد آسمانی بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم افزون بر  روشنگری،هدایت و ارشاد و همراهی با مردم همواره در همه صحنه های انقلاب از جمله هشت سال دفاع مقدس حضوری بسیار تاثیرگذار داشتند.

نمایندگی مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری

مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ محمد رضا کاظمی کرمانشاهی که در میان مردم کرمانشاه از محبوبیت و مقبولیت بسیار بالایی برخودار بودند در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری با رای مردم کرمانشاه و از سوی آنها به عنوان نماینده مجلس خبرگان برگزیده شدند. ایشان در این سنگر مهم هم همانند گذشته به تکلیف الهی خویش عمل نمودند و مایه وحدت میان مردم کرمانشاه بودند.

وفات و مدفن آن عالم الهی

عالم وارسته جناب آیت الله العظمی حاج شیخ محمد رضا کاظمی کرمانشاهی در سال 1418 ق برابر با 1375ش در کرمانشاه به جوار رحمت ایزدی پیوست و درمیان حزن و اندوه فراوان مردم عالم دوست و مومن استان با تشییع باشکوهی، در حسینیه مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع در خیابان آیت الله العظمی جلیلی(ره) کرمانشاه به خاک سپرده شد.عاش سعیدا و مات سعیدا.





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۵
... نجفی

نظرات  (۱)

سلام
چه قدر این علمای راستین به دل می نشینند. 

کثرالله امثالهم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">