تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

انتشار دو کتاب تازه از بوستان کتاب

شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۹ ق.ظ

انتشار دو کتاب تازه از بوستان کتاب/ از «نقش ملائکه در زندگی انسان» تا «امامت؛ سِـرّ خاتمیت»

 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «امامت؛ سِرّ خاتمیت» تالیف دکتر عباس جوارشکیان از سوی موسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.
خاتمیت یکی از مهم‌ترین اعتقادات اسلامی و شیعی است که با وجود آن که نقش بنیادینی در برخی از مهم‌ترین مباحث کلامی نظیر نبوت و امامت دارد، متاسفانه تاکنون در منابع کلامی اهتمام درخور توجهی بدان نشده است.
در این اثر که کاری از گروه پژوهشی فلسفه و حکمت اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است، مولف با اتخاذ مواضع نوآورانه در عرصه‌هایی مانند فلسفه نبوت، قلمرو دین، نیاز به دین، نسبت علم و دین، سعادت دنیا و آخرت، امامت و ولایت، اجتهاد در دین، تاویل متون دینی، استفاده به‌جا از مباحث فلسفه دین، فلسفه تعلیم و تربیت، معناشناسی و دانش هرمنوتیک، تلاش کرده آرای مشهور در این مسئله مهم کلامی را که در معرض چالش‌های بزرگی قرار داده مورد نقد و بررسی قرار دهد، سپس با ارائه تحلیلی از مناط خاتمیت، دیدگاه خود را به کرسی تحقیق بنشاند.
کتاب یادشده در میان آثاری که درباره خاتمیت از سوی صاحب‌نظران نگاشته شده از جنبه‌‌های «ارائه تبیین جامعی از ابعاد کلامی مسئله خاتمیت»، «توجه به چالش‌های اساسی دیدگاه‌های رایج با باورهای اسلامی و به‌ویژه شیعی»، «نقد نظریه بلوغ عقلی به‌عنوان مناط خاتمیت»، «مطرح کردن امامت به‌عنوان محور خاتیمت و اثبات رابطه ضرورت میان باور به خاتمیت و باور به امامت»، «تبیین ضرورت باور به امامت بر پایه مباحث معناشناسی و منطق فهم متون مقدس» و «ارائه و اتخاذ مواضع و آرای نوآورانه در مسئله خاتمیت» حائز اهمیت است.
این کتاب در 6 فصل با عنوان‌های «نیاز به دین»، «نیاز حداکثری به دین»، «فلسفه خاتمیت»، «مبانی فهم متون وحیانی و قدسی»، «تلازم خاتمیت و امامت در فهم دین» و «اجتهاد و امامت» تنظیم شده است.
چاپ نخست کتاب «امامت؛ سِرّ خاتمیت» با شمارگان 840 نسخه در 284 صفحه قطع وزیری، به بهای 18 هزار تومان منتشر شده است.

نقش ملائکه در زندگی انسان
کتاب «نقش ملائکه در زندگی انسان» به قلم فرحناز بختیارنیا از سوی موسسه بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است.
در قرآن، از موجوداتی شریف و بسیار تاثیرگذار به نام «فرشتگان» یاد شده که قابل درک حسی نبوده و واسطه میان خداوند و جهان مادی هستند. آنان از سوی خدا ماموریت های خاصی به عهده دارند که هم شامل این دنیاست و هم آخرت. ماموریت‌هایی مانند امدادگری در جنگ‌ها و یاری کردن به پیامبر اکرم (ص) در زندگی خصوصی ایشان، بشارت به پیامبران و اولیای الهی، تعلیم سِحر، قبض روح، استغفار و شفاعت از آن‌جمله‌اند.
این کتاب در سه بخش کلی به نقش ملائکه در زندگی انسان‌ها پرداخته است. «درباره ملائکه» بخش نخست کتاب است که به ماهیت، صفات، افعال و اقسام ملائکه اشاره دارد. بخش دوم با عنوان «وظایف دنیوی ملائکه» امداد فرشتگان در یاری‌رسانی به پیامبر (ص) در جنگ‌ها و بشارت‌دهندگی و تعلیم و ثبت اعمال از سوی فرشتگان را به بحث گذاشته و نقش آنان‌ را در زندگی مادی و دنیوی بررسی کرده است.
بخش سوم کتاب حاضر نیز به «وظایف اخروی ملائکه» اختصاص دارد. نویسنده در این بخش به استقبال فرشتگان از بهشتیان، شفاعت، یاری مومنان و پرداخته است.
مولف در این اثر پژوهشی، از 83 منبع و مأخذ بهره برده و با استناد به آیات و روایات و منابع معتبر، به توضیح و تبیین ماهیت و افعال دنیوی و اخروی این آفریده‌های خدا پرداخته است.
چاپ نخست کتاب «نقش ملائکه در زندگی انسان» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 256 صفحه قطع وزیری، به بهای 16هزار تومان منتشر شده است.
این دو کتاب در تمامی شعبه‌های موسسه بوستان کتاب در شهرهای قم، اصفهان، تهران و مشهد عرضه شده است.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۲
... نجفی

نظرات  (۱)

۰۳ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۱۴ آب‌گینه موسوی

خیلی متشکّرم. چه کتاب‌های خوبی!

پیش‌تر پایان‌نامه‌ای در بابِ ملائکه  دیده بودم، خیلی مشتاقم این کتاب را هم بخوانم.

پاسخ:
اشتیاق ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">