تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

خاک بر سری تا کی؟

دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۸ ب.ظ

خطبۀ امام حسن مجتبی علیه السلام پس از شهادت امام الانبیاء سوی خاتمهم، حضرت  ابوالحسن امیرالمؤمنین علی مرتضی علیه السلام:
الحاکم‌ فی «المستدرَک‌»: حسن بن علی[علیهما السلام] هنگامی که علی[علیه السلام] به قتل[=شهادت] رسید برای مردم خطبه خواند. ستایش الهی را به جای آورد و بر وی ثنا نموده و سپس گفت[فرمود]:
لَقَدْ قُبِضَ فِی‌ هَذِهِ اللَیْلَةِ رَجُلٌ لَا یَسْبِقُهُ الاوَّلُونَ بِعَمَلٍ، وَ لَا یُدْرِکُهُ الاخِرُونَ.

وَ قَدْ کَانَ رَسُولُ اللَهِ صَلَّی‌ اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ یُعْطِیهِ رَایَتَهُ، فَیُقَاتِلُ وَ جِبْرِیلُ عَنْ یَمِینِهِ وَ مِیکَآئِیلُ عَنْ یَسَارِهِ، فَمَا یَرْجِعُ حَتَّی‌ یَفْتَحُ اللَهُ عَلَیْهِ.وَ مَا تَرَکَ عَلَی‌ أَهْلِ الارْضِ صَفْرَآءَ وَ لَا بَیْضَآءَ إلَّا سَبْعَ مِئَةِ دِرْهَـمٍ فَضُلَتْ مِنْ عَطَایَاهُ أَرَادَ أَنْ یَبْتَاعَ بِهَا خَادِمًا لاِ هْلِهِ.
ثُمَّ قَالَ: أَیُّهَا النَّاسُ! مَنْ عَرَفَنِی‌ فَقَدْ عَرَفَنِی‌؛ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی‌ فَأَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ، وَ أَنَا ابْنُ النَّبِیِّ، وَ أَنَا ابْنُ الْوَصِیِّ، وَ أَنَا ابْنُ الْبَشِیرِ، وَ أَنَا ابْنُ النَّذِیرِ، وَ أَنَا ابْنُ الدَّاعِی‌ إلَی‌ اللَهِ بِإذْنِهِ، وَ أَنَا ابْنُ السِّرَاجِ الْمُنِیرِ، وَ أَنَا مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِی‌ کَانَ جِبْرِیلُ یَنْزِلُ إلَیْنَا وَ یَصْعَدُ مِنْ عِنْدِنَا، وَ أَنَا مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِی‌ أَذْهَبَ اللَهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیرًا، وَ أَنَا مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِی‌ افْتَرَضَ اللَهُ مَوَدَّتَهُمْ عَلَی‌ کُلِّ مُسْلِمٍ فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‌ لِنَبِیِّهِ صَلَّی‌ اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: قُـل‌ لَا ͠ أَسْـئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی‌ الْقُرْبَی‌' وَ مَن‌ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ و فِیهَا حُسْنًا؛ فَاقْتِرَافُ الْحَسَنَةِ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
اینکه امام حسن نازنین در این خطبۀ حماسی فرموده اند حضرت علی(ع) مردی است که نه گذشتگان بر او سبقت گرفتند و نه بعدی ها به وی رسیدند، از اعتقادات شیعه است. از نگاه ما، امام علی از تمام آفریده های الهی اعم از انس و جن و در میان انسان ها از پیامبران و غیر پیامبران برتر است. به جز برادر مکرم ایشان حضرت محمد مصطفای علی دوست، که خب حکایت مبارک ایشان فرق می کند و هر چند اتحاد نفسانی بین این دو نور مبارک برقرار است، ولی صادر نخست و مخلوق اول حضرت حق، کسی جز محمد مصطفی(علیه و آله صلوات الله) نیست. مقام حضرت علی(ع) از همۀ پیغمبران اولوالعزم هم برتر و والاتر است. از سوی دیگر مقام حضرت علی(ع) بر اساس برخی احادیث، از بقیۀ امامان ما برتر است و از جهاتی، مقام همۀ امامان، مساوی هم است. اما در این شکی نیست که همۀ امامان شیعه از همۀ پیغمبران الهی، اولوالعزم و غیر اولوالعزم، برتر است و چه نعمتی بی نظیری که ما در زمان دین اسلام متولد شده و پیرو- ظاهری یا واقعی- امامان هدایت و نور و صفا هستیم.



مثل دیروزی بود که برخی از مردم و بزرگان درب خانۀ امام علی(ع) جمع شده بودند و امام حسن عزیز همه را امر به رفتن کردند که حال آقا خوب نیست:((( صعصعه نرفت. امام حسن باز تشریف آوردند و دیدند صعصعه مانده. امر به رفتن کرد. صعصعه آدم با معرفتی بود. اصلا مناسبات صعصعه که از شیعیان خالص بود با امام علی، خیلی بصیرت آموز و فراوان است. سلام خدا بر او باد. صعصعه امر مکرر امام حسن عزیز را شنید و می دانست که این امر، واجب الاطاعه است ولی پای رفتن نداشت. به امام فرمود به خدا زانویم حرکت نمی کند.... بعد قضایایی هست و به دیدار حضرت علی(ع)، شیر خدا که الآن در بستر است، می رود. از نکات علمی آن دیدار، حکایت برتر بودن مقام حضرت علی(ع) بر پیغمبران سابق مطرح می شود که حدیثش مفصل است و مشهور. او در تشییع جنازۀ مظلومانه و زهراوار حضرت علی علیه السلام هم حاضر بود و بس بی تاب. در یک قسمت از ماجرا، صعصعه دستی بر قلبش نهاد و با دست دیگر یک مشت خاک از قبر مطهر گرفت و بر سرش پاشید. از آن واقعه 1397 سال، یعنی تقریبا 14 قرن، است می گذرد و هنوز خاکی که از شهادت حضرت ابوتراب(ع) بر سر شیعه شده بر سرمان باقی است و بعدا با شهادت بقیۀ ائمه به ویژه امام حسین و نیز غیبت امام مهدی، خاک بر سری ما بیشتر شد که کمتر نشد:(( خدایا به حق فرق شکافتۀ مولا علی مرتضی، به دوران خاک بر سری ما خاتمه بده.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۷
... نجفی

نظرات  (۴)

http://forum.bidari-andishe.ir/archive/index.php/thread-15718.html

پاسخ:
اگر چه تکراری.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
من ربط این آدرسی که توی کامنت ها گذاشتید رو به پست خودتون نفهمیدم .

من به اون نوشته نقد دارم . به قول علی شریعتی حضرت 23 سال مبارزه کرد برای استقرار مکتب، 25 سال سکوت کرد برای استقرار وحدت ، و 5 سال تلاش برای استقرار عدالت .
من عددی نیستم که بخوام بگم سطح این امام بالاست و باقی نه ! اصلا مخالف این سطح بندی ها هم هستم .

اما به نظرم منظور جنداق این بوده که این دو دوره ی مبارزه و سکوت ؛ ختم بشه به یه حکومتی که مثلش تا به حال نیومده . ختم بشه به دوره ی عدالت . در زمان همه ی امام ها اگر اون دو  تای اول بودند ؛ بعدی نبود . که اون هم برای شرایط جامعه بود .
و انتظار مگر جز اینه که ما منتظر همچین منجی باشیم ؟ که بعد از سال ها سکوت و سال ها مبارزه ؛ حالا بیاد و عدالت گستر باشه ؟ اصل انتظار در دل مسیحیت هم زنده است . اون ها هم منتظرند .
توی برنامم بود تابستون بشینم کتاب جرج ***** رو بخونم . برای منم سواله که چرا هر وقت حرف از نهج می زنیم ، بعدش اسم جرج جنداق میاد ، جرج جنداقی که غرق نهج شده بود ؛ اما مسلمون نشد .


خود ما ایرانی ها حب علی رو داریم . اما دنبال شناخت علی نرفتیم چه رسد به پیروی از علی .
طبق نوشته ی این خانم فقط کسی میتونه شیعه ی علی باشه که به تشیع رو اورده باشه و در غیر این صورت اگر دم از خواست ِ علی و خواست ِ جامعه ی آرمانی ِ علی بزنه ؛ دروغگو محسوب میشه .
به نظرتون می تونه درست باشه ؟
پاسخ:
سلام و تشکر از اینکه این الکی نگاری ها و تب نوشت های مرا می خوانید. دلتان واقعا خوش است ها!
من همه چیزم الکی است. به آدم الکی هم گیر نمی دهند. باشه؟!
من وقتی داشتم حکایت حضرت صعصعه را در ذهنم می گذراندم یک جمله اش -اگر چه در حال غصۀ بی حد فرموده بودش- به دلم نچسبید. امام حسن علیه السلامی که کنار صعصعه بود همان امام علی بود. من اگر جای صعصعه بودم خاک به سرم می ریختم ولی آن جمله را نمی گفتم و به جای آن، جمله ای با مضمونی می گفتم که به دلم بچسبد.
بعد وقتی این در ذهنم آمد یاد نقد آن کودک! لنگرودی به جرج جرداق افتادم و در گوگل سرچیده و مطلبش را گذاشتم.
یک بار به این تبارک منصوری که گاهی اینجا می آید گفتم به گیرنده دست مزنید. چون مشکل از فرستنده است شما -سوران گرامی- هم همین طور.
شما مختار هستید تا می توانید به مرحوم! جرداق و مرحوم! شریعتی و هر کس غیر معصوم دیگر نقد داشته باشید.
من هم با سطح بندی و مفاضله، خیلی رابطه ام خوب نیست ولی چاره چیست که در احادیث بحث سطح بندی مطرح است و خدا هم -مثلا در مورد پیغمبران- در قرآن سطح بندی دارد وووو
اصلا اینکه من بفهمم سطح امام علی ام و امام مهدی ام از سطح پیغمبران بزرگ الهی بالاتر است خودش هزار فایده ی معنوی و شخصی و ذاتی و ... دارد. اینکه بدانم قرآن، ثقل اکبر نیست و اصغر است و عترت مطهر، ثقل اکبر است کلی مطلبش پشت این دانستن خوابیده. تنها جایی که سطح بندی خوشمزه نیست در باب امامان عزیز ماست. هر چند در این باب هم احادیث متعددی داریم... بگذریم.
جرداق در دسترس نیست و اگر لبنان مسیرتان خورد بروید سر قبرش نقدتان را بگویید بعید نیست اجازه بدهند جواب بدهد.
بله. نه تنها مسیحیت که یک دین الهی- البته تحریف شده- معتقد به منجی است که ادیان زمینی و غیر الهی هم غالبا معتقد به منجی آخر الزمان اند.
برنامه ی خوبیه. خدا رحمتش کنه اگه شیعه مرد. خودش که بارها می گفت من شیعه ام. ولی کنار فک و فامیلای مسیحی اش دفن شد. چرا شیعه نشد؟ لابد گل وجودش این اندازه خالص نبود که توفیق شیعه شدن رو پیدا کنه ولی همین اندازه تنفس به یاد مولا علی، حتما حتما حتما باعث چشم روشنی اش میشه. ثانیا من به خود نوعی ام نگاه می کنم که وقتی لبنان رفتم و پیش جرداق رفتم، خیلی ها می اومدن پیشش، چرا طوری نبودم که با دیدن من و رفتار و منش و افکار من، شیعه بشه. یعنی خود نوعی ام رو تو شیعه نشدن جرداق- دست کم تو اظهار علنی و کامل شیعه شدنش- مقصر می دونم.
حدیث امام سجاد و امام صادق در مورد تعجیب از شیعه شدن بعضیا و شیعه نشدن بعضیا رو شنیدید؟
پیش از من و تو بر رخ جانها کشیده اند/طغرای نیک بختی و نیل بداختری!
همه این طور نیستیم. ایرانی هایی هستن که دنبال شناخت هم رفتن. پیرو هم داریم. البته تو کشورای دیگه و مکاتب دیگه کسایی بودن که محب و شیعه ی واقعی بودن و منکر ناخالصی خیلی از خودمون نمیشیم ولی در مجموع بیشترین شیعه ها و پر کار ترین و مفید ترینشون ایرانی ها بودن، هستن، و خواهند بود.
در مورد سوال آخر هم چی بگم والله.
از دختره نمیشه پرسید تا شاید جوابی داشت؟ شاید بشه اون دختر رو یافت. دکتر افتخار زاده زنده اس؟(داخل پرانتز: افکارشون چطوره؟ حجتیه ای نیست که؟)
سپاس مجدد
۰۹ تیر ۹۵ ، ۰۸:۳۴ آب‌گینه موسوی
آه...
خودش که بارها می گفت من شیعه ام

گفتم که من هچی نمیدونم از این آقای جرداق . میدونید یه بدبختی بعد کنکور همینه . یهو از کنکور خارج می شی بعد می بینی چه قدر اتفاق هست تو دنیا که رخ داده و تو خبر نداری ازشون . چه قدر موضوع هست که باید می خوندی و نخوندی . مثل همین برجام . که تو سال کنکور ما بود و من هنوز هم دقیق نمیدونم چیه اصلا !
اصلا از مدرسه که خارج می شی انگار که تو استوایی ! همه چیز به حد تنفر آوری در وسط قرار داره ! ( احتمالا درکش سخت باشه چون لازمش اینه که طفل گریز پا بوده باشید از مدرسه ) انقدر وسط که نمیدونی از کجا باید شروع کنی .



کامنتم هم چه کامنت الکی بود .
اصلا من که هیچی از جرداق نمیدونم نباس این کامنت رو میذاشتم .
ئلی لفظ " دروغ میگوید " اون نوشته باعث شد !

پاسخ:
توی زندگی، کنکور زیاد داریم.
ما خانداناً ، البته خاندان پدری، خوش حافظه ایم و با استعداد. فقط تو ایل و تبار، من درس گریزترین و بدحافظه ترین بودم. ولی خیلی وقتا برزخ و میان مایگی و معلق بودن رو ترجیح می دادم به خیلی از حالتای دیگه
به خاطر کفاره اون نظر الکی! یه صلوات فرستادن جریمه! اید به روح اونایی که شیعه بودن ولی به شیعه بودن معروف نیستن.
الکی نبود اما.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">