تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی...

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ب.ظ

یک-
در ماه رمضان که ماه داغ دعا و مناجات است، بسیار به کسب توفیقات، آن هم به راحتی و در خوشی و سلامتی، تأکید شده است. با تعبیراتی چون یسر، یسار، عافیت، سلامت و غیره. انسان می تواند توفیقاتی به دست آورد ولی با سختی، می شود راه به مقصد ببرد ولی پس از فراز و نشیب بسیار، می شود ادب بشود ولی به وسیلۀ عقوبت و جلال الهی. اما کسب رزق و روزی و توفیق و ره به مقصد بردن و بار به منزل رساندن و ادب شدن از نوع جمالی و دیدار روی ماه خدا بدون گرفتاری در چاله ها و چاه ها، را جز فوز اکبر نمی توان نامید. خدا هم بر هر دو راه، یعنی فیض رسانی جمالی و جلالی تواناست و عرفای جلالی و جمالی زیادی داشته ایم که پرداختن بدانها و کیفیت حالاتشان خارج از این نوشتۀ الکی است.
دو-
آخر الزمان، دوران عجیب و غریبی است. از جهاتی مدح شده ایم از جهاتی قدح. فساد عالم گیر و بی نظیری که در هیچ دوره از ادوار بشر سابقه نداشته گریبانگیرمان است و از سوی دیگر رویش ها و وجود منابع نور و ایجاد ابزاری برای فراگیری هدایت عام نیز بدون هیچ نمونۀ سابق است و در نوع خود بی نظیر است. دولت نازنین آخر الزمانی امامان ما نیز در پس این دنیای دو رنگ که یک رویش جهنم و روی دیگرش بهشت است، بر سر کار خواهد آمد.
سه-
اینکه ظهور امام زمان علیه السلامی که همواره انیس غم و حلیف حزن و هم پیمان اشک خون آلودی است تا ظهور مبارکشان روی دهد و هم بشر به زندگی واقعی برسد و هم انتقام از بدکیشان تمام طول تاریخ گرفته شود، می تواند هم به صورت بسیار پیچیده و هزار مجهولی و با وضع بغرنج و مصداق واقعی فرج بعد الشدة، تحقق یابد و هم آن بهشت زمینی موعود می تواند خیلی دراماتیک و سهل و ساده و جمالی و دل شاد کن و باورنکردنی و جهان سومی باشد. اما خدایا به خدایی خودت قسم تو بر هر دو طریقش توانایی، و این نوع دوم به گمان بنده بسیار خوشمزه تر و لذیذتر است. اصلا اگر به لای قبای مبارکت بر نخورد، می گویم معمولا وقتی سختی از حد بگذرد خواه ناخواه فرج و گشایش سر و کله اش پیدا می شود، از این رو مزۀ همان فرض جهان سومی بیشتر است و تحقق گزینۀ شمارۀ یک، که هنری نیست رفیق بی رفیقان.
دولت آن است که بی خون دل آید به کنار/ور نه با سعی و عمل، باغ جنان این همه نیست:(((
چهار-
اللهم سهّل مخرجه... و افتح له فتحاً یسیراً 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۸
... نجفی

نظرات  (۵)

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۹ آب‌گینه موسوی
چطور؟ می‌شود توضیح دهید که چگونه می‌شود هم سهل باشد و هم صعب؟

حافظ هم که... :((
پاسخ:
سواد ما به این چیزها قد نمی دهد آب گینه ی گرامی.
حافظ لسان الغیب، مصداق یومنون بالغیب، عاشق امام غایب...
خواهش می‌کنم. بالاخره به این موارد اشاره کردید. دریغ نفرمایید. استفاده می‌کنم.
پاسخ:
اولا جدی گفتم استاد
ثانیا اشاره دان ما پاره شده
ثالثا هیچی.
...
۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۶ میثم علی زلفی
طنز نوشته ای نیکو بود
خیلی خوب حالمان و وضع دلمان را برای آمدن حضرتش نوشتی
الحق که خواستنمان خواستنی از روی نفس است برای راحتی خودمان نه فرج و گشایش کار حضرت
پاسخ:
بله آشیخ میثم.
تلخ ترین حقیقت 1177 سال اخیر همینه که فرمودید.
...
...
...

سلام و تحیت وافر،

اما بعد، بسیار بایسته و شایسته است تا بزمی مجلّل و با شکوه بیاراییم و خوانی گسترده بگسترانیم وجمعی کثیر از مشایخ کبیر و استاذان شهیر و صاحبان کرسی تدبیر درعلوم معقول و منقول را فرا بخوانیم تا در بزمی عارفانه محفل انس بیارایند و خِرَد خویش را به پای کلمات در ریزند؛ شاید میسور و مقدور افتد تا سطری از سطور این نبشته را برخوانند و قفل معانی و مفاهیمش را برعقل ناقص ما بگشایند.

ما را که خود یارای خواندنش نیست. تا دگران چه اندیشند و چسان از این قصه بگریزند!؟ والله اعلم.

ولی، از آنجا که ما را در عصر تکثر سلایق و علایق، عایق بندی فرموده و مذاق عرفانی خلایق را لبریز از  مصادیق انکارسازی حقایق کرده اند؛ بایسته تر بود برای تلامیذ نا پرهیزی همچون نایب همیشه غایب نیز، مصداقی واقعی به وجه حقیقی ارائه می فرمودید تا در برداشت ظریف و نظیف و روحانی خودمان از این درّ دری، خدای نخواسته از دریاچه هامون سر در نیاوریم!!

زیاده جسارت است، ما را عفو بفرمایید. فقط رخصت همی خواهم تا بگویم:

الهی، آکنده از عبارات و اصطلاحاتی شده ام که حجاب معرفت شهودی شده اند، خوشا به حال کسانی که با قلب بی رنگ حامل عطایات شدند...

پاسخ:
بابا پروفسور، عارف، عاشق، کاتب، بیهقی، ابن سینا، غایب، حاضر، نایب، منوب...و غیره
یه دستی هم سر ما بکش
منم نفهمیدم چی گفتی عزیزم، ولی بازی با کلماتت حرف نداشت رفیق
گل

۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۷ آب‌گینه موسوی
متشکّرم!
پاسخ:
ایضا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">