تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

ز دو دیده خون فشاند... ز غمت شب جدایی...

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۰۴ ب.ظ

ماه شعبان را ماه حضرت رسول اکرم(ص) می گویند. از جهتی ماه کربلائیان هم هست. ماه امام مهدی نازنین هم. اگر عدد بازی کنیم، چون ماه هشتم سال قمری است، ماه امام رضا هم. سلام الله علیکم یا اهل البیت...

قدیم قدیما، بین زن و مرد توی حرمهای معصومین، حصار و فاصله نبود. بعدا به خاطر افزایش زوار، یه شیشه ای میشه ای چیزی می زاشتن. مال امام رضا مات نبود و زن و مرد رو میشد دید. شاید ده بار به خدام و بعضی مسئولین حرم گفته بودم خوبه شیشه رو مات کنید. بهترین جواب این بود که بزار معنویت بیشتر بشه! یا کی اینجا به فکر اون حرفاس؟! اخیرا متولی جدید حرم، شیشه ی فاصل بین مردا و زنها رو مات کرده.

حالا شاید کسی بگه بازم صدا میاد؟!!!

صدا خیلی مهم نیست. چون کلا از بس شلوغیه کسی متوجه نمیشه بقیه چی میگن و صلوات پشت سر صلوات. خانمای حرم امام رضا- شاید به خاطر شدت معنویت!- خیلی جیغ و دادشون بیشتره تا حرم حضرت معصومه، که معمولا خانمها ساکت تر و کم صدا تر هستن. ولی بازم گاهی صدا میاد. صدای اصلی توی حرم، معمولا طلب صلوات توسط مردهاس. گاهی هم که یه زن روستایی! حواسش نیست و با صدای بلند میگه صلوات بفرستید زنها مراعات می کنن و صلواتشون آهسته اس. حالا بگذریم. امروز نزدیکی های اذان ظهر توی حرم، زیارتنامه رو که خوندم، یکی از بخش خانما صدا زد: «مامان امیر مهدی»، و من آتیش گرفتم!

لابد پسر بچه ای به اسم امیرمهدی گم شده و خادم یا یه خانم، اومده دنبال مامانش می گرده. اما من ذهنم رفت تو کوچه های سامرا! سال 260 قمری. که مامان امیر مهدی، از بچه اش جدا شد. برای همیشه. وای که حضرت نرگس خاتون چی کشیده وقتی خانمای آشنا یا غریبه احوال امیر مهدی اش رو می پرسیدن. اصلا فکر کنم بعد از اماما، غم انگیزترین دعاهای ندبه رو حضرت نرگس خونده.... صلوات الله علیکِ و علی ابنک...

ـــــــــــــــــ
همسایه نوشت: یکی از همسایگان ارجمند فرموده است: طبق نقلی، حضرت نرگس(سلام الله علیها) قبل از شهادت حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) از دار دنیا رحلت نموده اند.
البته قول مشهور و قوی، بر خلاف این است، ولی خب خوبی قضیه این است که در صورت صحت این نقل، دیگر حضرت نرگس، فراق و غیبت فرزند دلبندشان را ندیده است. هر چند مشکل دیگری روی می دهد و آن اینکه امام مهدی علیه السلام و عجل الله فرجه، قبل از گرفتار شدن به سه مصیبت شهادت پدر بزرگوار، غیبت صغری و غیبت لعنتی کبری، دچار مصیبتی به نام مرگ مادر هم شده است. کلا حجم اندوهی که امام مهدی کشیده، از کودکی تا حالا که یک جوان تقریبا 1200 ساله تشریف دارند، را هیچ پیغمبر و امامی با این وسعت حجم و طول زمان نچشیده است. یا دهر اف لک من خلیل:(((


موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۹
... نجفی

نظرات  (۷)

۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۰۵ آب‌گینه موسوی
بله.
البتّه نقلی داریم که بانو از امام خواسته بودند که پیش از سعادتِ محبوبشان از دنیا بروند و غیبتِ امام هم که پس از مراسمِ نماز و دفنِ آبا اتّفاقیِ افتاده است.
پاسخ:
تشکر از نظر شما و اطلاعاتتان.
خب چه بد است آدم آتش بگیرد بی دود یا با دود، ولی بی سود:)
خدا کند این طور باشد که شما می فرمایید و حضرت، غصۀ غربت و غیبت و دوری طفل تقریبا چهارساله شان-که البته دنیا و هستی ممکنات وابسته به وجود همین نی نی نازنین بود- را لااقل در دار دنیا ندیده باشد.
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۱۰ آب‌گینه موسوی
خیلی اتّفاقِ بدی است این جیغ و دادِ زن‌ها در حرم... :(( 
اصلاً حرمِ حضرتِ معصومه سلام الله علیها خیلی خوبی‌های دیگر هم دارد. در نیلوفرانه در موردش نوشته بودم؛ مثلِ کفش‌داری‌های زن‌ها که در قم، خانم هستند و یا در بخشِ خانم‌ها خبری از روحانی و روضه‌خوان نیست! 

پاسخ:
اگر درست یادم باشد به قول حسن آقا صنوبری، شما زنان یک موج و نهضتی راه بیندازید لعل الله یحدث بکن امرا
در حرم امام رضا بخش زنان، مرد هم هست؟
من بچه! که بودم یک بار در حرم -داخل حرم-گم شدم. وقت نماز هم بود و درها را بستند. تا نماز تمام شد از میان تمام صف های زنان این طرف و آن طرف می رفتم تا دری را برای فرار! بیابم. آخر هم نشد و این جور گم شدن ها و اسارت ها همان به که به رهایی و پیدایی نینجامد.
بعد که نماز دوم تمام شد درها باز شد و همین.
در این مورد دوم هم موج سازی کنید و روضه خوان ها و روحانیان و کلا عناصر ذکور را از آن بخش بندازید بیرون بروند سی کارشان:)
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۵۸ آب‌گینه موسوی
اوه چقدر غلطِ تایپی داشتم! :) تقصیرِ گوشی‌ست اصلاً! :دژ
پیش از شهادت... دفنِ آقا اتّفاق افتاده است.
پاسخ:
شما در بدترین حالت نگارشی، حتی با یک موبابل مینیاتوری، بهتر از بهترین حالت من، و لو با یک کیبورد غول پیکر، می نویسید:)
نه؟
۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۲ آب‌گینه موسوی
:)
پاسخ:
تشکر از نویسندۀ همکار در این پست الکی:)

سلام و تبریک ولادت حضرت سپهسالار عارفان و حضرت سید العشاق

عارضم خدمت شما که خوب بابا جان این چه استدلالی است. غیبت برای من و شماست نه برای والده‌ی مکرمه معظمه اعلی حضرت همایونی

مگر الآن جناب مستطاب حضرتش از خانواده و خاندان خویش در غیبت است ؟

پاسخ:
سلام رفیق
و تشکر از آمدن مجدد
و تبریک به شما دوست عزیز هم
شما مثل اینکه سوراخ دعا را گم کرده اید برادر. وقتی به کسی اشکال جدی می شود که او مطلبی را جدی بگوید. من کجای این نوشته ام(+سایر نوشته هایم) جدی است که اشکال اساسی وارد می کنید. بعدش اینکه فکر نمی کنید به من بر می خورد و استعداد ناشکوفایم، کور می شود و ترک نت می کنم و می روم معتاد می شوم و از این دست حرف ها:)))
حالااز هر چه بگذریم، اینکه حضرت مهدی، دارای زن و اولاد هستند یا نه؟ مسئله ای اختلافی است و برخی عبارات زیارتنامه ها و ادعیه بر همین دلالت می کند و بعضی علما هم احتمال داده اند. ولی معلوم نیست قول به نداشتن زن و بچه، ضعیف تر از قول دیگر باشد.
به علاوه برفرض بودن زن و بچه برای حضرت، آیا نمی توانند آنان هم دچار غیبت باشند؟ غیبت یک بلیۀ فراگیر است و همگانی است. ما دو مقولۀ غیبت شخصی و غیبت نوعی داریم. در غیبت نوعی شکی نیست و در آن واقعیم. اما اگر برای کسی در همین عصر غیبت عام، غیبت شخصی در کار نباشد و برایش ظهور شخصی هم روی داده باشد باز به معنای نفی مطلق غیبت نیست. بر فرض زن یا زنان حضرت و بچه یا بچه های حضرت و نیز خادمان حضرت، در غیبت شخصی نباشند، نمی توان غیبت نوعی را از آنها نفی کرد.
غیبت، برای همۀ هستی روی داده و حتی خدا هم در غیبت است و وقت ظهور امام، ظهور خدا هم بیشتر جلوه می کند.
به خاطر همین بر فرض اینکه مادر امام عصر، بعد از ربیع الاول سال 260 هم زنده بوده باشند و حتی نی نی عزیزشان را هم ملاقات می کردند، ولی باز دچار غیبت بوده اند.
خلاصه وقتی عصر، عصر غیبت باشد ابر و باد و مه و خورشید و فلک، جمله دچارند و مریض، و نمیشه حتی بر فرض ظهور شخصی، مطلق آفات و محدودیت های عصر غیبت رو از اونها برداشت. اگر درست در خاطرم باشد قاضی نورالله شوشتری در مجالس المومنین تعبیر دیگری از دو گانۀ غیبت شخصی و نوعی(رویۀ دیگر ظهور نوعی و شخصی) می آورد.
این بود انشای الکی من
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۹ آب‌گینه موسوی
عرض کردم و سپاس.
چه بخش اول  (قسمت امیر مهدی ) دل نشین بود 
من هیچ وقت ندیده بودم بین خانم ها و آقایون در نزدیک ضریح شیشه مات هست یا غیر مات:-o
 شاید چون همیشه ترجیح دادم دوستانی که اصرار دارند به صورت فیس تو فیس با امام رضا صحبت داشته باشند بروند به مصاف بقیه ی خواهران!!!  ...
{فقط یک بار هفته قبل از نوروز رفتیم و خیلی شیک و مجلسی تا یه متری ضریح  رفتم و خب حسش با فاصله ی چند متری فرقی نداشت ! و این که شاید حس مثبتش بیشتر بود فقط!اونم واسه این بود که با آرامش و با کمترین درصد زد و خرد رفتم!!! }
پاسخ:
...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">