تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

همه جور من از بلغاریان است!

دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۲۵ ق.ظ

اینکه مردم فرنگ هر کس به هر کاری که هست وحید عصر، و آن را به اعلی مرتبۀ نیکویی رسانیده است که دیگری را با او مجال برابری نیست، دو سبب دارد:
یکی این است که... سلاطین و فرماندهان به تربیت هر یک، علی قدر مراتبهم، کوشند...
دوم هر کس به هر کاری که هست، به همان صرف اوقات نماید و به کاری دیگر اصلا متوجه نشود. هیچ کس را به کار دیگری دخلی نیست و یک کس، دو کار را اختیار نکند. گویند اعمار [را] آن قدر گنجایش نیست. اگر در این شصت-هفتاد سال کسی یک کار را به جایی رساند که دیگری نتواند، آدم تمام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: تحفۀ العالم، سید عبداللطیف موسوی شوشتری، ص 298 و 299. با تصرف مجاز. سال تالیف کتاب، 1216 قمری است. یعنی 221 سال قبل. اینکه ما در طی این مدت آیا این خصلت همه فن حریفی و همه کارۀ هیچ کاره بودن را چه میزان ترک گفته ایم باید گشتی در خیابان و بیابان زد و فهمید. حتی به این سیر آفاقی بسنده نکرد و سیری انفسی در حالات و اطوار خود کرد و نیازی به خواندن کتاب "خلقیات ما ایرانیان" جمال زاده یا کتاب "ما ایرانیان" فراستخواه و امثال این کتابها، نیست. نظر شما چیست؟ پرداختن به این موضوع، آیا خودزنی و تخریب روحیۀ داخلی است یا مثلا مفید خواهد بود در باب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومتی و سیاست مقاومتی؟ حق دارید مرا «الکی خوش» لقب دهید:)

موافقین ۳ مخالفین ۱ ۹۵/۰۲/۲۷
... نجفی

نظرات  (۲)

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن

با مردم بی درد ندانی که چه دردی ست 


اشارۀ بسیار خوبی بود.

پاسخ:

سخن بسیار باشد جرأتم نیست

نفس از ترس نتوانم کشیدن:)))



۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۴ آب‌گینه موسوی
هعععی؛ به‌گمانم نه خودزنی باشد چراکه ما ملّتی بسیار خجسته و بی‌خیال شده‌ایم و نه نافع برای اقتصادِ مقاومتی، باز هم به همان دلیلِ بالا! :(

چقدر عاوینِ یادداشت‌ها متنوّع و گاهی مبهم و رمزگونه است! :)

پاسخ:
چه بگویم راستش؟
بازی دو سر باخت:)))
الهی عاقبت محمود گردان!
خب وقتی کسی اعتدال نداشته باشد-به ویژه در عصر دولت اعتدال!- باید هم این گونه مذبذب و رنگارنگ و بی ثبات و غباری و ابهامی و مرموز باشد.
ولی من معمولا »اصل کلام» را در عناوین یادداشت ها می گویم.
:)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">