تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

تب‌نوشت‌ها

مطالبی پریشان و درهم

که درمان بدمست، سیلی بود...

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ب.ظ

1- این شیعه است که هم سنی و هم شیعی است[هم شیعۀ امام علی هستند و هم در مجموع، حافظ و عامل به سنت نبوی] و در واقع آنها[سنی ها] منسوب به قیاس و قیاسی هستند، نه سنی و منسوب به سنت[نبوی](در محضر بهجت، ج2، ص122 و 123)
ـــــــــ
2- با اینکه نه به ما وحی می شود و نه الهام، به آن واسطه ای که به او وحی و الهام می شود توجه نمی کنیم، در حالی که در تمام گرفتاری ها-اعم از معنوی و صوری، دنیوی و اخروی- می توان به آن واسطۀ فیض[عجل الله تعالی فرجه] رجوع کرد. اگر مردم سیم تلگرافشان با واسطۀ فیض قطع شود، مثل زمان دسترسی به پیغمبر-صلی الله علیه و آله و سلم-، دوران محرومیت بشر خواهد بود.(همان، ص271)
ـــــــــــــــــــــ
3- روزی در محضر حاج شیخ عبدالکریم[حائری یزدی، رئیس حوزۀ علمیۀ قم در عصر رضاشاه ملعون]-رحمه الله- گفته شد: روضه خوانی که مستحب است، و جلوگیری از آن توسط پهلوی، اشکال ندارد. ایشان فرمودند: بله! مستحبی است که هزار واجب در آن است.(همان، ص168 و 169)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب در محضر بهجت اثر آقای محمدحسین رخشاد-از شاگردان کرمانی مرحوم بهجت- کتابی بسیار آموزنده است در سه جلد.
* دربارۀ مطلب اول: سه چهار سال قبل برای قضیۀ تعدادی از محققان خارجی پیش آقای شهرستانی رفته بودم. محفل ایشان معمولا محل گردهم آمدن شخصیت های علمی و سیاسی خارجی است. دیدم جودت قزوینی-نویسندۀ ایرانی الاصل برجستۀ عراقی- و نیز تیجانی، نویسندۀ مستبصر آفریقایی آنجا بود. یک ساعتی نشستیم و گپ زدیم. مثل معمول بیش از همه من چرت و پرت می گفتم. تیجانی باز هم مشغول نوشتن و تحقیق بود با اینکه فقط یکی از کتاب های او از تاثیرگذاری ده ها نویسندۀ داخلی و خارجی در عرصۀ معارف عترت مطهر، بیشتر است. یکی از کتاب های او «الشیعة هم اهل السنة» است که به فارسی هم ترجمه شده و می گوید شیعیان همان سنی های واقعی هستند.
* مطلب دوم: شیعه معتقد است، اگر چه کار جبرئیل در وحی قرآنی به خاتم الانبیاء(ص) پایان یافته است، ولی فرشتگان الهی به باقی چهارده معصوم نازل می شده و بدانها وحی می شده و همین الان هم خدا گاه و بی گاه لذت حرف زدن با امام زمان(عج) را از دست نمی دهد. البته تعبیر از امام به محدَّث می شود، اگر چه به الهام شده و وحی شده هم اشکال خاصی ندارد. اینکه آقای بهجت فرمود به ما وحی و الهام نمی شود از باب خطاب عام بود، والا همین الان هم به بعضی شیعیان پاک دل، هم الهام می شود هم فرشته ها بر آنان نازل می شوند و هم با خدا مکالمۀ ذهنی و زبانی دارند.
* ناظر به مطلب سوم: از دو سه سال قبل موجی درست شده که دیده ام حتی بعضی طلبه های مشهد و قم و برخی مثل فقهای اصلاح طلب، هم طرفدارش شده اند و آن اینکه، ضرورت حجاب حکومتی را زیر سوال ببرند. همین دو سه شب پیش در شبکۀ جاسوسی! واتس آپ دیدم برخی طلبه های گروه ما، که دید خوبی به انقلاب ندارند، باز در این طبل می دمیدند. دخالت نکردم و فقط غصه خوردم که دید آدم چرا باید این اندازه ضیق باشد که فتوا و نگاه فقهای قرون قبل که حکومت به دست سنی ها بوده و قضیۀ حکومت شیعیان مطرح نبوده و نیز هزار و یک آفت اجتماعی مترتب بر آزادی مطلق حجاب-و نه منع حجاب- را نمی بینند. فقط بر یک فرض می توان آزادی حجاب را در حکومت اسلامی پذیرفت و آن فرض اضمحلال نظام است که خب این به سبب پذیرش فرض امکان و بلکه وقوع تعطیلی احکام در صورت اسقاط نظام است تا جایی که با اصول تعارض نکند، که در اینجا دیگر اساقط نظام مهم نیست و اصول باید نقض نشود. مثلا اگر فرض بر این شد که نظام پابرجا باشد ولی توحید یا نبوت، نفی شود، باید نظام ساقط شود ولی نظام به بهانۀ بقای خود، دست به نقض این اصول نزند. حتی اگر با فرض اسقاط نظام، یک نظام غیر توحیدی سر کار بیاید باز هم نظام باید برود پی کارش، و بگذارد آن نظام غیر دینی، توحید را نفی و نقض کند.
اما در غیر اصول، مثلا در تعطیلی حجاب یا تعطیلی نماز یا ممنوعیت روزه و...می توان فرض بقای نظام با وجود تعطیلی معارف دینی، تصور داشته باشد. البته خدا کند هیچ وقت کار به انجاها بکشد و هر چه زودتر از این گرفتاری ها نجات پیدا کنیم. اجماعا صلوات!

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۷
... نجفی

نظرات  (۸)

برای مطلب سوم=
الان این ها(حجاب و...) هست اما اسما
شاید اون قدر ها وضع بد تر نشه
شاید اولش یکم فرق کن اما بعد از یه مدت مثل الان میشه
این ها را از یه روحانی راست گرا! شنیدم
پاسخ:
تشکر از نظر شما
اما می دونید ما ایرانی ها سرعت دویدنمون از غربی ها بیشتره. همین الان به هیچ وجه وضع حجاب ما با پاریس و لندن و سانفرانسیکو یکی نیست. حالا لندن چون بارون زیاد میاد کمتر ولی جاها دیگه.
بعد از کجا معلوم اولش فرق کنه بعد بدتر نشه؟
ما تا حالا یه تجربه داشتیم که توی اون از غربی ها بدتر شدیم. خاطرات و خطرات مهدی قلی هدایت و کتابای حسین مکی رو بخونید.
بعدش فکر کنید حجاب آزاد باشه ما به همون موهای لخت اکتفا می کنیم؟ می رود تا نفخ صور!
فکر کنید اون موقع تربیت بچه ها چقدر سخت میشه؟ خودمون که هیچ!
یکی از دوستام اربعین دو سال قبل برای تبلیغ رفته بود پاریس. تازه پاییز بود. می گفت میزبان که یه تاجر تبریزی بوده می گفته تابستون اصلا مسلمون جماعت نمی تونه تو خیابونای پاریس راه بره! لب دریا که پیش کش!
حرف زیاده.
به نظرم اون آقا توی این حرفش، راست گرا نبوده! خوب قضیه رو درک نکرده!
:((
واقعا همین جور ...
راستش برای شبکه سه بود برنامه ...سخنران هم آقای زائری بودن اما من از یو  توب دیدم !
یعنی نمی دونم شبکه سه هم پخش کرده این قسمت ها رو یا نه

+چند وقت پیش  چند تا فیلم دیدم که تاریخ اکرانشون برای دوران جناب! خاتمی بود بعد خیلی فرق داشت با فیلم های دوره ی قبل و بعدش می دونم مقایسه ی درستی نیست اما شاید مردم ما یکمی عقده ای (!) شدن
 یعنی یه مواقعی که نیاز به سخت گیری زیاد نبوده، سخت گیری شده برای همین اون زمانی که باید ،سخت گیری دیگه اون جور جواب نداده

...

پاسخ:
عقده ای؟
یه مقدار فکر کنم همون خصلت همیشگی ما ایرانیا توی این مسئله و سایر مسائل هست: همیشه ناراضی از وضع موجود بودن/ و گذشته رو بهتر دیدن/میل شدید به خلاف مورج شنا کردن/
در عین حال، ایرانی ها جزو عجیب ترین انسان های دنیا هستن.
به قول مرحوم کافی خراسانی یزدی: قبل انقلاب اغلب مراکز فساد کشورهای کویت و... مال ایرانیا بود.
ولی همین ایرانیا مهم ترین نقش رو تو ظهور بهترین حکومت خدا روی زمین دارن. ایرانیای غیر قابل پیش بینی.
بله. هر افراطی، تفریط به دنبالش داره. اید مثل مسئله ی موسیقی. نه به اون تنگی و سفت گرفتن نه به این گشادی بعدش.
اما اعتدال به درد مردم معتدل می خوره. ما ایرانیا معتدل نیستیم. یه وقت زمتونی و یه وقت تابستونی ایم. باور بفرمایید خود خدا هم اندر حکایات ما در تعجبه:)))
ممنون از نظرهاتون
آن نخل ناخلف که تیر شد ز ما نبود
ما را زمانه گر شکند، ساز می شویم.
پاسخ:
ممنون نایب جان.
سبک هندی بود دیگه؟
کلیم و صائب لابد.
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

التماس دعا
پاسخ:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...
پاسخ:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...


رامین گرامی
معذرت می خوام که نظرتون رو تایید نکردم. وبلاگم هم امکان ویرایش نظرات رو نداره-یا من بلد نیستم- و نشد نظرتون رو تقطیع کنم.
قسمت اول نظرتون خیلی بی خود بود و حاکی از حسن ظن ممزوج به توهم نادرست شما در مورد من.
اما قسمت دوم درست بود.
قبل ظهور هیچ چیز مزه و صفای واقعی رو نداره.
به قول شاعر:
بر هم زنید یاران این بزم بی صفا را
مجلس صفا ندارد بی...
:(((
بعدش اینکه نه ایمیل نوشته بودید نه وبلاگ، مجبور شدم اینجا جواب بدم.ببخشید
نجفی

پاسخ:
یه دوست عزیز و ناشناسی، روش ویرایش نظرات رو بهم یاد داد.
من علمنی ویرایشا فقد صیرنی له شاگردا!
ممنون.
۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۸ آب‌گینه موسوی

خدا عاقبتِ ما را ختمِ به خیر کناد!

همین حالا نمی‌شود تحمّل کرد، چه برسد به...

پاسخ:
اما بعضی تحمل می کنند، بدترش را هم...
آستانۀ تحمل بعضیها خیلی بالاست:)
تا نزدیکی های کوچه ی خدا!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">